عنوان الموضوع : أنا عايش ومش عايش احدث موضة
مقدم من طرف منتديات العندليب

أنا عايش ومش عايش







الواحد زهقاااااان و قرفاااااااان و مخنوووووووق و كل حاجة !!

خلاص الواحد مش حاسس بطعم الجبنـ.... قصدي بطعم الحياة ,

حاسس إن الواحد ( عايش و مش عايش ) ..
و إننا ( عايشينها و خلاص ) !!





- عادي عادي , و طبيعي .. زي الزبادي ..


- عادي إيه يا عم ؟؟؟ و زبادي إيه ؟؟ إزاي عادي يعني ؟؟


- أقول لك ليه عادي ,

حط نفسك مكان عربية آخر موديل , و محركها جامد طحن , و نظام تعليق ما حصلش


>>>>> ردود الأعضـــــــــــــــــــاء على الموضوع <<<<<
==================================

>>>> الرد الأول :

IMG]https://www.arab2all.com/vb/images/smilies/MaestrO/thumbsup.gif[/IMG] .....
مرسيدس F700 مثلا ,

لكن الريّس (أبو مرسيدس) أو المعلم (بنز) حاطينها في المخزن ,
و مش عاوزين حد يشتريها و لا يستعملها ,

حط نفسك مكان العربية دي , و قول لنا حاسس بإيه ؟؟
.. اتفضل , المايك معاك ..

- مش حاسس بحاجة طبعا !! ,
انت شايفني (مازدا) الخطيب , ؟؟

- طب نبسطها ,
اللي عمل عربية بالمواصفات دي كلها , يخليها في المخزن ليه ؟؟

أكيد اللي خلاه يحط المواصفات دي كلها في العربية ,
يبقى عاوزها تطلع و تمشي و (تمرق) الطريق و الحاجات دي ,
و لو فضلت العربية في المخزن , يبقى هتبوظ و تصدي و حالتها هتتدهور على الآخر !!



- أنا شكلي فهمت و لا بيتهيأ لي ؟؟ [IMG]https://www.arab2all.com/vb/images/sm

__________________________________________________ __________

>>>> الرد الثاني :



- لا يا عم , انت اللي فاهم بس خايف من الحسد ,
أصل انت لو تيجي تفكر معايا كده ,
ربنا خلق الإنسان في أحسن تقويم ,
و جعله في الأرض خليفة ,
و فضله على كثير ممن خلق تفضيلا ,
و سخر لنا الأنعام و الشمس و القمر , و ..... كل ده ليه ؟؟
علشان ناكل و نشرب و ننام ؟؟
علشان نعيش و خلاص ؟؟

طبعا , لأ , و إلا هنكون زي المرسيدس إياها ,
هنصدي و نبوظ و نكره نفسنا و نكره العيشة و كل حاجة !!

زي ما ابن القيم ما بيقول :
كل عضو من أعضاء البدن خُلِقَ لفعلٍ خاصٍ به ,
كماله في حصول ذلك الفعل منه
و مرضه أن يتعذر عليه الفعل الذي خلق له
حتى لا يصدر منه أو يصدر مع نوع من الاضطراب

فمرض اليد أن يتعذر عليها البطش
و مرض العين أن يتعذر عليها النظر والرؤية
و مرض اللسان أن يتعذر عليه النطق
و مرض البدن أن يتعذر عليه حركته الطبيعية أو يضعف عنها

و مرض القلب أن :
يتعذر عليه ما خُلق له من معرفة الله و محبته و الشوق إلى لقائه و الإنابة إليه و إيثار ذلك على كل شهوة



- أيوااااااااااا هتقول لي مخلوقين للعبادة , عارف و الله يا (عم الشيخ) , بس ... يعني ..

طيب استنى , طيب لما احنا مخلوقين للعبادة ,
ليه ربنا اعطانا قدرات تانية نستعملها في غير العبادة ؟؟
ليه ربنا ما خلاناش زي الملائكة نعبد و خلاص ,
لكن حط فينا شهوات و إرادات و حاجات تانية ؟؟


- بص يا سيدي , بالنسبة لأن ربنا أعطانا قدرات تانية غير القدرات اللازمة للعبادة , فده لأننا مش رهبان ,

احنا في الأرض كي نعمرها كما أمرنا الله , و لسنا للصلاة فقط ,
يعني احنا كل حياتنا تصب في العبادة , سواء بنصلي نبقى في عبادة ,
أو سواء بنشتغل و بنستغل باقي قدراتنا لكن برضه كله بنية التقرب إلى الله , و هتبقى عبادة في الآخر ,
و هيبقى كده كل تصرفاتنا هي عبادة لله ,

و بالنسبة بقى ليه ربنا ركب فينا الشهوات و الحاجات التانية ,
طالما هو خلقنا للعبادة , ليه يركب فينا حاجات تصرفنا عنها ؟؟

هو خلقنا للعبادة و الابتلاء , قال تعالى " (( الذي خلق الموت و الحياة ليبلوكم أيكم أحسن عملا ))
يعين هو خلقنا في دار امتحان , و لو لم يكن هناك صعوبات , لما سُميَ هذا امتحاناً ,
يعني لازم يبقى فيه شهوات , كي يتبين المطيع من العاصي ,
و (( ليعلم الله من يخافه بالغيب ))
و طبعا فإن الله يعلم قبل أن يخلقنا إن كنا في الجنة و لا في النار
لكن ليعلم علما يحاسبنا عليه ,
و يقيم علينا الحجة ..



- طيب سؤال لولبي بقى ,
و لو جدع هات الإجابة يا عم ( الفلحوس ) ,

[


__________________________________________________ __________

>>>> الرد الثالث :

انت بتقول إن الواحد مخنوق علشان مش بيعمل للآخرة ,
و إن كل حياته سواء عبادة , سواء عمل , لازم كلها تصب و تكون موجهة للآخرة و ليس للدنيا ,
و إلا هيحس بالخنقة و هيبقى مش طايق نفسه ..

و السؤال هو : ليه المغنيين مثلا أو الممثلين , أو (الخواجات) أو يا عم ناس زمايلنا عايشين بالطول و العرض , و لا حتى بيصلوا , و مش حاسين بضيق قد كده و لا حاجة يعني ؟؟

- أقول لك يا سيدي ,
تعرف تاكل ( لحمة قرود ) ؟؟ أكيد هتقرف منها , صح ؟
طيب ليه فيه ناس تانيين -في أفريقيا مثلا - بياكلوها و ( بيمزمزوا ) فيها كمان ؟؟

هل لأن لحمة القرود حلوة و طعمة و خفيفة على المعدة و ... ؟؟
و لا لأن ( معدتهم فسدت ) و باظت من كثر ما ( تعودت ) على أكل مثل هذه القذارة ؟؟
فصارت لا تبالي ؟؟
بل إن الناس دي لو جيت مثلا تأكلهم لحمة بقر مثلا هيقولوا لك إنها مش طِعِمة زي لحمة القرود , صح و لا لأ ؟؟


زي ما ابن القيم ما بيقول :

وكل من عرف الله أحبه وأخلص العبادة له ولا بد ولم يؤثر عليه شيئا من المحبوبات
فمن آثر عليه شيئا من المحبوبات فقلبه مريض

كما أن المعدة إذا اعتادت أكل الخبيث وآثرته على الطيب سقطت عنها شهوة الطيب وتعوضت بمحبة غيره

و قد يمرض القلب ويشتد مرضه ولا يعرف به صاحبه لاشتغاله وانصرافه عن معرفة صحته وأسبابها

بل قد يموت و صاحبه لا يشعر بموته
وعلامة ذلك :
أنه لا تؤلمه جراحات القبائح ولا يوجعه جهله بالحق وعقائده الباطلة
فإن القلب إذا كان فيه حياة تألم بورود القبيح عليه و تألم بجهله بالحق بحسب حياته
وما لجرحٍ بميت إيلام


أما بقى اللي بيعمله معظمنا فبيبقى غالبا زي ده كده :

وقد يشعر بمرضه ولكن يشتد عليه تحمل مرارة الدواء والصبر عليها
فهو يؤثر بقاء الداء على مشقة الدواء !!
فإن دواءه في مخالفة الهوى
وذلك أصعب شيء على النفس وليس لها أنفع منه